Incepem cu inceputul.
1. BARA JOS
- Are 4 torx-uri [71] pe fiecare parte, la imbinarea carenajului (aparatoarea de plastic din spatele rotii), cu bara. Unul langa roata, chiar sub aripa, 3 sub bara de la colt pana spre numar.
- Sub capota exista 3 braduti [86] care se trag afara, si doua torx-uri [77] mai lungi langa far.
- Carenajul nu se da jos, in schimb se face loc pe langa el, deoarece prin deschiderea dintre el si aripa, se va folosi o scula improvizata. Aceasta consta intr-o tija lunga de vreo 50cm, la care se indoaie unul din capete la 90 grade. Tija trebuie confectionata dintr-un material cat mai dur posibil (gen electrod sudura - trebuie sa reziste la forfecare). Cu ea se prinde urechea clipsului [85] se trage usor si se roteste la 90 grade, in felul acesta clipsul se deblocheaza. Principiul este identic cu inchizatorile gentilor portofelelor si gentilor sotiilor...care aveti. (vezi poza)
- Se apuca bara din dreptul carenajului, zona de sub aripa si se trage inspre exterior, perpendicular pe roata, intre bara si aripa exista niste urechiuse care inca tin bara in pozitie, posibil sa se rupa.
Dupa pasii de mai sus, bara se ridica din dreptul incuietorii capotei, si se trage spre fata. Se pune jos in fata masinii si se desface mufa care duce spre proiectoare, este sub farul stang (partea soferului). Pentru cei cu spalatoare, din vasul de stropgel se desface si furtunul care duce la diuzele farurilor (ori din colierul care duce in T-ul din bara, ori din partea de jos a vasului - caz in care va curge toata apa).
2. FARUL
Deja de aici lucrurile sunt simple, farul are 3 suruburi [70], unul pe aripa, unul sub far si unul in colt langa faza lunga. Se trage cu grija si se desface mufa din spatele lui. Atentie la montaj, intai se baga mufa, apoi se pozitioneaza farul.
Daca pare greu, opriti-va aici
DEMONTARE FAR - Este o operatiune destul de delicata, se face pe propria raspundere, asta e doar metoda mea, oricine e liber sa aleaga alta (bagat in cuptor, ciocan etc.)
Mai jos este prezentat modul meu de lucru si felul in care am facut demontarea/lipirea farului. Scule necesare: feon aer cald, surubelnite late, cutter cu varf metalic (alea de plastic n-or sa reziste mult), patent, silicon negru (sanitar sau acrilic - neaparat de exterior, rezistent la apa si umiditate), rabdare, bere...cam atat.
In pozele de mai jos, este prezentat farul demontat, deoarece nu aveam in plan acest tutorial, dar procedura nu e complicata. Intai se scot cu o surubelnita lata, sigurantele metalice care tin geamul de corp.
!!! - Atentie cu feonul de aer cald in dreptul geamului de plexic, poate dezvolta pana la 600 grade, sa nu va treziti ca incepe sa fiarba (la propriu), apar niste brobonele in zona unde se arde...e pacat.
Marginea corpului farului, zona unde se imbina geamul, are forma de U, scopul este de a aduce aceasta forma de U, apropiat de un J/L, adica de a indoi latura vizibila, spre exterior, sa expunem geamul. Capisci ? Pentru asta se foloseste intai cutterul, sa incepem taierea masticului dintre geam si corp, sa fie mai usor la desprindere. Apoi cu feonul se incalzeste cate 15 cm (nu are rost mai mult ca nu apucati sa indoiti plasticul si se va raci - risc de rupere/crapare/fisurare), dupa care se vine cu surubelnita lata intre geam si corp si se ridica buza care vine peste geam. Repetati pana cand nu mai aveti material. Mai dubios va fii in partea de jos a farului, unde exista o proeminenta a geamului, e un pic mai greu de desfacut, dar nu imposibil, e bine sa lasati partea aia la final.
Acum de la coltul dinspre semnalizare, se incalzeste corpul si masticul si se baga surubelnita prin mastic, in far. Da da, in far, cu grija cum mestecati cu ea sa nu agatati ceva sau sa stricati ornamentul cromat. Acum din nou, pas cu pas, cu 2-3 surubelnite, concomitent cu aerul cald si cu cutterul (stiu ca ar fii vorba cam de 3-4 maini dar va descurcati voi, nevoia impinge la improvizatie), incepeti sa desfaceti geamul, se desparte putin cate putin, se mai taie masticul, pas cu pas pana cand se desface tot. Prefer metoda asta "fizica" de taiere a masticului pentru ca nu stiu cat de mult trebuie incalzit, si exista riscul sa incalzim prea tare si geamul, si nu vreti sa-l deformati.
Acum intr-o mana aveti geamul impreuna cu ornamentul, intr-o mana corpul cu becurile si ce-o mai fi. Ornamentul fata de geam, se desface usor, are 2-3 urechiuse mici, nu exista risc de rupere.
Tot sunteti aici, luati o carpa moale (microfibra/carpa de sters LCD) si curatati lupele, fie cu spirt, fie cu spray de geamuri, fie cu solutii pt ecrane.
Nu am terminat cu corpul farului, si nici cu sticla, trebuie sa curatati tot masticul. De pe geam e usor, cu cutterul, cu grija sa nu-l zgariati. Mai nasol e la corp unde trebuie sa luati tot din canalul ala "U", merge usor cu o surubelnita lata (ascutita daca se poate). Dupa ce e cat de cat curat (daca raman bucati mari, posibil sa nu intre geamul inapoi), se incepe refacerea formei "U"-ului, cu feonul si cu patentul. Mai au rost explicatiile ? Incalziti si indoiti.
Daca se vrea cromul negru (sau orice alta culoare), pasii sunt simpli: smilgher fin 800 ud, pana cand nu mai exista crom. Primer 2 straturi - lasat la uscat cateva ore bune. Smilgher fin 800 uscat, usor cat sa iasa eventualele proeminente lasate de primer. Apoi vopsea mata/lucioasa dupa gusturi, in minim 4 straturi, primul si al doilea cat mai gazate - lasat la uscat cateva ore pentru mat, peste noapte pentru lucios. Pentru vopsea lucioasa se aplica lac, 2-3 straturi, primul strat gazat, din nou peste noapte. Deh...v-am spus ca dureaza.
Se face un montaj initial intre corp si geam, fara ornament (daca l-ati vopsit - exista riscul sa scape, sa se zgarie...e pacat de munca voastra), sa se vada imbinarea si care e pozitia cea mai facila pentru manevrare. Daca totul e ok, se inspecteaza ultima oara corpul, sa nu mai fie fir de mastic (aaa...am uitat, acel mastic va face mizerie multa, bucati-bucatele prin far si prin toata casa, dar aveti aspirator), sticla sa fie curata si uscata (se poata spala cu apa si sapun, se sterge cat e inca uda cu servetele de bucatarie sau hartie igienica).
Se asambleaza ornamentul cu geamul, usor si mare atentie la urechile alea de fixare, sa nu zgarie ornamentul. Se aplica siliconul, in tot canalul U pana la ras, si se pune sticla, cat mai egal posibil in fiecare parte. Se strange bine, si se pun clipsurile metalice. Acum urmeaza partea murdara, se intinde siliconul in exces si unde e nevoie se mai aplica, astfel incat sa existe o imbinare etansa intre corp si geam.
Se pune deoparte si se admira lucrarea sorbind dintr-o bere...apoi oftati adanc si treceti la farul al doilea.
SPOR !
1. BARA JOS
- Are 4 torx-uri [71] pe fiecare parte, la imbinarea carenajului (aparatoarea de plastic din spatele rotii), cu bara. Unul langa roata, chiar sub aripa, 3 sub bara de la colt pana spre numar.
- Sub capota exista 3 braduti [86] care se trag afara, si doua torx-uri [77] mai lungi langa far.
- Carenajul nu se da jos, in schimb se face loc pe langa el, deoarece prin deschiderea dintre el si aripa, se va folosi o scula improvizata. Aceasta consta intr-o tija lunga de vreo 50cm, la care se indoaie unul din capete la 90 grade. Tija trebuie confectionata dintr-un material cat mai dur posibil (gen electrod sudura - trebuie sa reziste la forfecare). Cu ea se prinde urechea clipsului [85] se trage usor si se roteste la 90 grade, in felul acesta clipsul se deblocheaza. Principiul este identic cu inchizatorile gentilor portofelelor si gentilor sotiilor...care aveti. (vezi poza)
- Se apuca bara din dreptul carenajului, zona de sub aripa si se trage inspre exterior, perpendicular pe roata, intre bara si aripa exista niste urechiuse care inca tin bara in pozitie, posibil sa se rupa.
Dupa pasii de mai sus, bara se ridica din dreptul incuietorii capotei, si se trage spre fata. Se pune jos in fata masinii si se desface mufa care duce spre proiectoare, este sub farul stang (partea soferului). Pentru cei cu spalatoare, din vasul de stropgel se desface si furtunul care duce la diuzele farurilor (ori din colierul care duce in T-ul din bara, ori din partea de jos a vasului - caz in care va curge toata apa).
2. FARUL
Deja de aici lucrurile sunt simple, farul are 3 suruburi [70], unul pe aripa, unul sub far si unul in colt langa faza lunga. Se trage cu grija si se desface mufa din spatele lui. Atentie la montaj, intai se baga mufa, apoi se pozitioneaza farul.
Daca pare greu, opriti-va aici
DEMONTARE FAR - Este o operatiune destul de delicata, se face pe propria raspundere, asta e doar metoda mea, oricine e liber sa aleaga alta (bagat in cuptor, ciocan etc.)
Mai jos este prezentat modul meu de lucru si felul in care am facut demontarea/lipirea farului. Scule necesare: feon aer cald, surubelnite late, cutter cu varf metalic (alea de plastic n-or sa reziste mult), patent, silicon negru (sanitar sau acrilic - neaparat de exterior, rezistent la apa si umiditate), rabdare, bere...cam atat.
In pozele de mai jos, este prezentat farul demontat, deoarece nu aveam in plan acest tutorial, dar procedura nu e complicata. Intai se scot cu o surubelnita lata, sigurantele metalice care tin geamul de corp.
!!! - Atentie cu feonul de aer cald in dreptul geamului de plexic, poate dezvolta pana la 600 grade, sa nu va treziti ca incepe sa fiarba (la propriu), apar niste brobonele in zona unde se arde...e pacat.
Marginea corpului farului, zona unde se imbina geamul, are forma de U, scopul este de a aduce aceasta forma de U, apropiat de un J/L, adica de a indoi latura vizibila, spre exterior, sa expunem geamul. Capisci ? Pentru asta se foloseste intai cutterul, sa incepem taierea masticului dintre geam si corp, sa fie mai usor la desprindere. Apoi cu feonul se incalzeste cate 15 cm (nu are rost mai mult ca nu apucati sa indoiti plasticul si se va raci - risc de rupere/crapare/fisurare), dupa care se vine cu surubelnita lata intre geam si corp si se ridica buza care vine peste geam. Repetati pana cand nu mai aveti material. Mai dubios va fii in partea de jos a farului, unde exista o proeminenta a geamului, e un pic mai greu de desfacut, dar nu imposibil, e bine sa lasati partea aia la final.
Acum de la coltul dinspre semnalizare, se incalzeste corpul si masticul si se baga surubelnita prin mastic, in far. Da da, in far, cu grija cum mestecati cu ea sa nu agatati ceva sau sa stricati ornamentul cromat. Acum din nou, pas cu pas, cu 2-3 surubelnite, concomitent cu aerul cald si cu cutterul (stiu ca ar fii vorba cam de 3-4 maini dar va descurcati voi, nevoia impinge la improvizatie), incepeti sa desfaceti geamul, se desparte putin cate putin, se mai taie masticul, pas cu pas pana cand se desface tot. Prefer metoda asta "fizica" de taiere a masticului pentru ca nu stiu cat de mult trebuie incalzit, si exista riscul sa incalzim prea tare si geamul, si nu vreti sa-l deformati.
Acum intr-o mana aveti geamul impreuna cu ornamentul, intr-o mana corpul cu becurile si ce-o mai fi. Ornamentul fata de geam, se desface usor, are 2-3 urechiuse mici, nu exista risc de rupere.
Tot sunteti aici, luati o carpa moale (microfibra/carpa de sters LCD) si curatati lupele, fie cu spirt, fie cu spray de geamuri, fie cu solutii pt ecrane.
Nu am terminat cu corpul farului, si nici cu sticla, trebuie sa curatati tot masticul. De pe geam e usor, cu cutterul, cu grija sa nu-l zgariati. Mai nasol e la corp unde trebuie sa luati tot din canalul ala "U", merge usor cu o surubelnita lata (ascutita daca se poate). Dupa ce e cat de cat curat (daca raman bucati mari, posibil sa nu intre geamul inapoi), se incepe refacerea formei "U"-ului, cu feonul si cu patentul. Mai au rost explicatiile ? Incalziti si indoiti.
Daca se vrea cromul negru (sau orice alta culoare), pasii sunt simpli: smilgher fin 800 ud, pana cand nu mai exista crom. Primer 2 straturi - lasat la uscat cateva ore bune. Smilgher fin 800 uscat, usor cat sa iasa eventualele proeminente lasate de primer. Apoi vopsea mata/lucioasa dupa gusturi, in minim 4 straturi, primul si al doilea cat mai gazate - lasat la uscat cateva ore pentru mat, peste noapte pentru lucios. Pentru vopsea lucioasa se aplica lac, 2-3 straturi, primul strat gazat, din nou peste noapte. Deh...v-am spus ca dureaza.
Se face un montaj initial intre corp si geam, fara ornament (daca l-ati vopsit - exista riscul sa scape, sa se zgarie...e pacat de munca voastra), sa se vada imbinarea si care e pozitia cea mai facila pentru manevrare. Daca totul e ok, se inspecteaza ultima oara corpul, sa nu mai fie fir de mastic (aaa...am uitat, acel mastic va face mizerie multa, bucati-bucatele prin far si prin toata casa, dar aveti aspirator), sticla sa fie curata si uscata (se poata spala cu apa si sapun, se sterge cat e inca uda cu servetele de bucatarie sau hartie igienica).
Se asambleaza ornamentul cu geamul, usor si mare atentie la urechile alea de fixare, sa nu zgarie ornamentul. Se aplica siliconul, in tot canalul U pana la ras, si se pune sticla, cat mai egal posibil in fiecare parte. Se strange bine, si se pun clipsurile metalice. Acum urmeaza partea murdara, se intinde siliconul in exces si unde e nevoie se mai aplica, astfel incat sa existe o imbinare etansa intre corp si geam.
Se pune deoparte si se admira lucrarea sorbind dintr-o bere...apoi oftati adanc si treceti la farul al doilea.
SPOR !
Comment