Ļata propunerile guvernului pentru noul cod ruier. Ce parere aveti?
Sursa: Automarket.ro
"Guvernul Romāniei vrea să reducă substanţial accidentele de pe şosele. Īn acest sens, a publicat un proiect care īşi propune schimbări majore īn codul rutier şi nu numai. Automarket vă prezintă principalele modificări şi vă explică ce īnseamnă fiecare.
Proiect al Guvernului: detectoare de radar interzise, examene mai dure pentru permis zoom
Esential
450 de milioane de lei reprezintă cuantumul anual al amenzilor rutiere.
40% este gradul de īncasare a acestora. Īn statele din Uniunea Europeană, procentul este apropiat de 90%.
Guvernul Romāniei plănuieşte reformarea completă a sistemului rutier din Romānia pānă īn 2020. Conform unui proiect denumit oficial "Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră" (SNSR), măsurile pe care Executivul le va lua au rolul de a scădea numărul accidentelor rutiere de pe şoselele din Romānia, de a īmbunătăţi şi eficientiza sistemul de colectare a amenzilor şi de a schimba modalitatea de examinare pentru candidaţii la permisul de conducere.
Conform SNSR, accidentele rutiere din Romānia cauzează pierderi economice şi sociale echivalente cu 1.5% din Produsul Intern Brut, iar şoferii tineri (18-25 de ani) sunt responsabili pentru o treime din accidentele foarte grave, viteza fiind principala cauză a acestora. Potrivit documentului care anunţă proiectul, un sfert dintre şoferii din Romānia au primit amenzi pentru viteză īn ultimii doi ani.
PRINCIPALELE SCHIMBĂRI VIZATE
EXAMEN MAI AMPLU PENTRU PERMIS - Modalitatea obţinerii permisului de conducere este una dintre principalele probleme vizate de proiectul SNSR. Astfel, confom acestuia, examenul clasic de conducere şi de verificare a cunoştinţelor va fi dublat de o verificare mult mai serioasă a competenţelor psihologice şi medicale ale viitorului şofer, evaluarea fiind astfel mult mai complexă. De asemenea, un candidat la permis va trebui să fi trecut de cei 10 ani de īnvăţămānt obligatoriu.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, mai puţini viitori şoferi cu probleme medicale sau psihologice. Īntărirea sistemului de examinare ar trebui să crească rata de candidaţi care pică examenele, deci numărul celor care obţin permisul va scădea.
INTRODUCEREA PERMISULUI PROVIZORIU - Conform SNSR, candidaţii la permis vor putea primi un "permis provizoriu", premergător celui clasic. Acesta le va da dreptul de a conduce doar pe teritoriul Romāniei şi cu unele restricţii. Īn plus, documentul anunţă că se studiază posibilitatea conducerii fără permis pe anumite porţiuni de drum public, cu condiţia ca cel de la volan să treacă peste o examinare şi prin cursuri īn prealabil şi să conducă doar cu īnsoţitor. Cei din maşini vor răspunde juridic pentru integritatea lor, a maşinii sau a eventualelor daune.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, o experienţă mai mare pentru cei care vor obţine permisul de conducere. Practic, există riscul ca cei care nu au īncă permisul definitiv să prezinte un pericol mai mare pentru trafic dacă nu respectă cu stricteţe restricţiile impuse.
PERMIS PENTRU MOPED-URI - Cei care conduc un moped pe drumurile publice vor avea nevoie de permis, pe care īl vor obţine īn urma unei evaluări. De asemenea, ATV-urile vor fi interzise complet pe şosele, excepţie făcānd drumurile comunale.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? ATV-urile vor dispărea din oraşe şi de pe şosele. Cei cu moped-uri vor avea experienţa unui examen practic, deci vor prezenta un risc mai scăzut īn trafic.
ELIMINAREA DETECTOARELOR RADAR - Conform proiectului SNSR, detectoarele de radar vor fi scoase din legalitate. Potrivit proiectului, această măsură are rolul de a "elimina agresivitatea rutieră".
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Īn primul rānd, prăbuşirea unui business care face bani frumoşi. Īn al doilea rānd, o atenţie mai mare pentru şoferi mai ales īn zonele localităţilor de tranzit pe Drumurile Naţionale. Este de urmărit şi care vor fi sancţiunile pentru cei care vor fi prinşi că folosesc aparate de detectare.
INTRODUCEREA TICHETULUI DE CONTRAVENŢIE - Amenzile vor putea fi plătite pe loc la agentul de poliţie (deşi acest lucru este posibil şi acum). Intră īn peisaj aşa-numitul "tichet de contravenţie", anexat permisului de conducere, element care va dovedi plata amenzilor primite de respectivul şofer. Īn cazul īn care acesta nu-şi plăteşte amenzile, permisul īi va fi ridicat pānă īn momentul plăţii inegrale a acestora.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Pentru cei care īşi plătesc amenzile nu se schimbă nimic. Cei care obişnuiesc să le ignore vor avea īnsă probleme dacă vor fi opriţi de agenţii rutieri.
AMENZILE MERG (ŞI) LA BUGETUL DE STAT - Dacă pānă acum amenzile primite de un şofer erau contabilizate de bugetele locale, o parte dintre amenzi se vor īndrepta de acum īnspre bugetul de Stat.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, măsura e exclusiv una de bucătărie internă. Practic, există riscul ca sumele care intră īn bugetele locale să scadă, iar poliţiştii să īncerce să acorde mai multe amenzi, pentru a "echilibra" situaţia.
AMENZI MAI MARI PENTRU VITEZE MAI MARI - Proiectul vizează modificarea modului īn care sunt acordate amenzile. Astfel, sancţiunile cresc proporţional cu natura şi gravitatea contravenţiilor. Astfel, vitezele mai mari vor avea amenzi mai mari, iar durata de suspendare a permisului va creşte şi ea. Partea bună? Guvernul vrea să introducă posibilitatea ca durata să scadă pentru cei care asistă la cursuri speciale de conducere defensivă, care urmează programe de reabilitare psihologică sau care asistă īn spitale la īngrijirea răniţilor īn urma accidentelor rutiere.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Dacă obişnuieşti să rulezi cu viteze aproape de limita suspendării permisului, vei fi ars la buzunar. Dacă vei fi prins cu peste 50 de km/h peste limita legală, durata de suspendare a permisului tău va depinde de ce viteză aveai. Salutăm īnsă introducerea programelor de reabilitare şi conştientizare, pentru că unii şoferi inconştienţi au nevoie de şocuri vizuale sau cognitive.
INSPECŢII TEHNICE PENTRU MAŞINILE ACCIDENTATE - După ce o maşină este reparată īn urma unui accident, aceasta trebuie să treacă peste o Inspecţie Tehnică de Siguranţă īn urma căreia maşina va primi sau nu dreptul de a reintra īn circulaţie. Nu se specifică cine şi unde va efectua aceste inspecţii.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Mai puţine maşini nesigure pe şosele.
ACCIDENTE, INSTANŢE - Conform proiectului, judecătoriile şi tribunalele vor avea instanţe specializate īn rezolvarea cazurilor rutiere, scopul fiind acela de a rezolva mai repede procesele. De asemenea, se va insista pe montarea a mai multor camere de supraveghere video īn zonele importante ale străzilor şi şoselelor care ridică probleme. Īn cazul unui accident, ştirile care anunţă aceste evenimente vor avea un format modificat, chiar dacă proiectul nu detaliază īn ce constă asta şi cum se va putea intra īn politica editorială a instituţiilor de presă.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Responsabilii accidentelor grave soldate cu victime ar trebui să poată să fie īnvinuiţi mai repede. Proba video va conta īn cazul īn care vei fi īnvinuit pe nedrept īn cazul unui accident.
PROMOVAREA TRANSPORTULUI PUBLIC - Proiectul SNSR vizează promovarea transportului public şi al celui individual nemotorizat (biciclete). De asemenea, se va descuraja transportul individual cu maşina, pentru a evita aglomeraţia din oraşe.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, ar trebui să vedem piste de biciclete create mai inteligent, campanii de promovare a folosirii acestora. Vor apărea, probabil, şi sisteme de car-sharing, prin care vei putea īnchiria cu ora o maşină pentru a-ţi rezolva problemele.
Sursa: Automarket.ro
"Guvernul Romāniei vrea să reducă substanţial accidentele de pe şosele. Īn acest sens, a publicat un proiect care īşi propune schimbări majore īn codul rutier şi nu numai. Automarket vă prezintă principalele modificări şi vă explică ce īnseamnă fiecare.
Proiect al Guvernului: detectoare de radar interzise, examene mai dure pentru permis zoom
Esential
450 de milioane de lei reprezintă cuantumul anual al amenzilor rutiere.
40% este gradul de īncasare a acestora. Īn statele din Uniunea Europeană, procentul este apropiat de 90%.
Guvernul Romāniei plănuieşte reformarea completă a sistemului rutier din Romānia pānă īn 2020. Conform unui proiect denumit oficial "Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră" (SNSR), măsurile pe care Executivul le va lua au rolul de a scădea numărul accidentelor rutiere de pe şoselele din Romānia, de a īmbunătăţi şi eficientiza sistemul de colectare a amenzilor şi de a schimba modalitatea de examinare pentru candidaţii la permisul de conducere.
Conform SNSR, accidentele rutiere din Romānia cauzează pierderi economice şi sociale echivalente cu 1.5% din Produsul Intern Brut, iar şoferii tineri (18-25 de ani) sunt responsabili pentru o treime din accidentele foarte grave, viteza fiind principala cauză a acestora. Potrivit documentului care anunţă proiectul, un sfert dintre şoferii din Romānia au primit amenzi pentru viteză īn ultimii doi ani.
PRINCIPALELE SCHIMBĂRI VIZATE
EXAMEN MAI AMPLU PENTRU PERMIS - Modalitatea obţinerii permisului de conducere este una dintre principalele probleme vizate de proiectul SNSR. Astfel, confom acestuia, examenul clasic de conducere şi de verificare a cunoştinţelor va fi dublat de o verificare mult mai serioasă a competenţelor psihologice şi medicale ale viitorului şofer, evaluarea fiind astfel mult mai complexă. De asemenea, un candidat la permis va trebui să fi trecut de cei 10 ani de īnvăţămānt obligatoriu.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, mai puţini viitori şoferi cu probleme medicale sau psihologice. Īntărirea sistemului de examinare ar trebui să crească rata de candidaţi care pică examenele, deci numărul celor care obţin permisul va scădea.
INTRODUCEREA PERMISULUI PROVIZORIU - Conform SNSR, candidaţii la permis vor putea primi un "permis provizoriu", premergător celui clasic. Acesta le va da dreptul de a conduce doar pe teritoriul Romāniei şi cu unele restricţii. Īn plus, documentul anunţă că se studiază posibilitatea conducerii fără permis pe anumite porţiuni de drum public, cu condiţia ca cel de la volan să treacă peste o examinare şi prin cursuri īn prealabil şi să conducă doar cu īnsoţitor. Cei din maşini vor răspunde juridic pentru integritatea lor, a maşinii sau a eventualelor daune.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, o experienţă mai mare pentru cei care vor obţine permisul de conducere. Practic, există riscul ca cei care nu au īncă permisul definitiv să prezinte un pericol mai mare pentru trafic dacă nu respectă cu stricteţe restricţiile impuse.
PERMIS PENTRU MOPED-URI - Cei care conduc un moped pe drumurile publice vor avea nevoie de permis, pe care īl vor obţine īn urma unei evaluări. De asemenea, ATV-urile vor fi interzise complet pe şosele, excepţie făcānd drumurile comunale.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? ATV-urile vor dispărea din oraşe şi de pe şosele. Cei cu moped-uri vor avea experienţa unui examen practic, deci vor prezenta un risc mai scăzut īn trafic.
ELIMINAREA DETECTOARELOR RADAR - Conform proiectului SNSR, detectoarele de radar vor fi scoase din legalitate. Potrivit proiectului, această măsură are rolul de a "elimina agresivitatea rutieră".
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Īn primul rānd, prăbuşirea unui business care face bani frumoşi. Īn al doilea rānd, o atenţie mai mare pentru şoferi mai ales īn zonele localităţilor de tranzit pe Drumurile Naţionale. Este de urmărit şi care vor fi sancţiunile pentru cei care vor fi prinşi că folosesc aparate de detectare.
INTRODUCEREA TICHETULUI DE CONTRAVENŢIE - Amenzile vor putea fi plătite pe loc la agentul de poliţie (deşi acest lucru este posibil şi acum). Intră īn peisaj aşa-numitul "tichet de contravenţie", anexat permisului de conducere, element care va dovedi plata amenzilor primite de respectivul şofer. Īn cazul īn care acesta nu-şi plăteşte amenzile, permisul īi va fi ridicat pānă īn momentul plăţii inegrale a acestora.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Pentru cei care īşi plătesc amenzile nu se schimbă nimic. Cei care obişnuiesc să le ignore vor avea īnsă probleme dacă vor fi opriţi de agenţii rutieri.
AMENZILE MERG (ŞI) LA BUGETUL DE STAT - Dacă pānă acum amenzile primite de un şofer erau contabilizate de bugetele locale, o parte dintre amenzi se vor īndrepta de acum īnspre bugetul de Stat.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, măsura e exclusiv una de bucătărie internă. Practic, există riscul ca sumele care intră īn bugetele locale să scadă, iar poliţiştii să īncerce să acorde mai multe amenzi, pentru a "echilibra" situaţia.
AMENZI MAI MARI PENTRU VITEZE MAI MARI - Proiectul vizează modificarea modului īn care sunt acordate amenzile. Astfel, sancţiunile cresc proporţional cu natura şi gravitatea contravenţiilor. Astfel, vitezele mai mari vor avea amenzi mai mari, iar durata de suspendare a permisului va creşte şi ea. Partea bună? Guvernul vrea să introducă posibilitatea ca durata să scadă pentru cei care asistă la cursuri speciale de conducere defensivă, care urmează programe de reabilitare psihologică sau care asistă īn spitale la īngrijirea răniţilor īn urma accidentelor rutiere.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Dacă obişnuieşti să rulezi cu viteze aproape de limita suspendării permisului, vei fi ars la buzunar. Dacă vei fi prins cu peste 50 de km/h peste limita legală, durata de suspendare a permisului tău va depinde de ce viteză aveai. Salutăm īnsă introducerea programelor de reabilitare şi conştientizare, pentru că unii şoferi inconştienţi au nevoie de şocuri vizuale sau cognitive.
INSPECŢII TEHNICE PENTRU MAŞINILE ACCIDENTATE - După ce o maşină este reparată īn urma unui accident, aceasta trebuie să treacă peste o Inspecţie Tehnică de Siguranţă īn urma căreia maşina va primi sau nu dreptul de a reintra īn circulaţie. Nu se specifică cine şi unde va efectua aceste inspecţii.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Mai puţine maşini nesigure pe şosele.
ACCIDENTE, INSTANŢE - Conform proiectului, judecătoriile şi tribunalele vor avea instanţe specializate īn rezolvarea cazurilor rutiere, scopul fiind acela de a rezolva mai repede procesele. De asemenea, se va insista pe montarea a mai multor camere de supraveghere video īn zonele importante ale străzilor şi şoselelor care ridică probleme. Īn cazul unui accident, ştirile care anunţă aceste evenimente vor avea un format modificat, chiar dacă proiectul nu detaliază īn ce constă asta şi cum se va putea intra īn politica editorială a instituţiilor de presă.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Responsabilii accidentelor grave soldate cu victime ar trebui să poată să fie īnvinuiţi mai repede. Proba video va conta īn cazul īn care vei fi īnvinuit pe nedrept īn cazul unui accident.
PROMOVAREA TRANSPORTULUI PUBLIC - Proiectul SNSR vizează promovarea transportului public şi al celui individual nemotorizat (biciclete). De asemenea, se va descuraja transportul individual cu maşina, pentru a evita aglomeraţia din oraşe.
CE ĪNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, ar trebui să vedem piste de biciclete create mai inteligent, campanii de promovare a folosirii acestora. Vor apărea, probabil, şi sisteme de car-sharing, prin care vei putea īnchiria cu ora o maşină pentru a-ţi rezolva problemele.
Comment