PDA

View Full Version : Echilibrarea rotilor, Anvelope deformate, Vibratii/trepidatii in volan



PaunFD
03-05-2010, 10:59 PM
Am vazut si am tot explicat, pe diverse topicuri multora, cam care-i treaba cu vibratiile/trepidatiile din volan, de-am obosit. Asa ca m-am hotarat sa creez acest topic nou, pe care sa-l poata citi si sa se poata informa toti cei interesati de aceasta problema.

Multi vin si argumenteaza cu ... "am echilibrat rotile si totusi nu inteleg de trepideaza/vibreaza masina"! Asa ca eu vin cu urmatoarea intrebare: hai nu pe bune?! Cat de sigur esti tu ca aia ti-au echilibrat rotile???? Cum ai verificat de esti asa sigur?!

Cum se echilibreaza corect rotile:
1. Se curata jentile de praf/mizerie;
2. Se urca roata pe masina de echilibrat, unde lucratorul trebuie sa masoare R-ul jentii si J-ul acesteia, apoi sa introduca valorile corecte in masina de echilibrat. Acestea pot fi observate pe display-ul masinii de echilibrat si eventual corectat lucratorul, daca se observa vre-o greseala;
3. plumbul vechi trebuie inlaturat de pe janta, in totalitate, daca nu s-a inlaturat atunci cand roata a fost curatata;
4. Se coboara protectia rotii, moment in care, de regula masina incepe sa invarta roata. Aceasta/roata trebuie invartita de masina si oprita de aceasta fara ajutor uman. Se accepta uneori, dupa afisarea valorilor greutatilor ce urmeaza a fi puse pe janta, oprirea manuala a rotii;
5. Se instaleaza greutatea de plumb, la exterior, apoi roata trebuie invartita de masina din nou. Nu se pun greutatile la exterior si la interior dupa o singura invartire!!!!
6. Dupa ce masina de echilibrat a invartit roata din nou, se pune greutatea indicata, la interior. Daca pe ecranul masinii apare o alta valoare in afara de 0 la exterior, NU TREBUIE MONTATA GREUTATEA LA INTERIOR!
7. Dupa ce s-a instalat plumbul si la interiorul jentii, masina trebuie sa mai invarta roata odata. Daca apar valorile de 0(interior) cu 0(exterior), se trece la ultima verificare;
8. Se slabeste janta de pe axul masinii de echilibrat, apoi se invarte roata pe axul in pozitie fixa, se fixeaza roata in aceasta noua pozitie pe axul masinii de echilibrat si se actioneaza din nou invartirea rotii de catre masina de echilibrat. Daca si dupa aceasta ultima verificare, masina indica valorile 0 cu 0, atunci se poate considera roata echilibrata!

Pe timpul tuturor operatiunilor de invartire/rotire a rotii aflate in masina de echilibrat, se observa roata miscandu-se sus/jos si/sau stanga/dreapta, fie janta este deformata si trebuie verificata, fie anvelopa este deformata.
Orice argumentatie de genul: masina isi misca axul sus/jos pentru a verifica echilibrarea rotii, e o abureala. Fie masina e defecta, fie lucratorul a observat faptul ca roata/anvelopa e praf, dar vrea sa va ia banii pe echilibrat. De cele mai multe ori, lucratorul vrea sa va ia banii pe echilibrat, chiar daca el e perfect constient ca anvelopa e praf. De altfel, din punctul lui de vedere si al masinii de echilibrat, el a echilibrat poate, la perfectie, roata, insa cum anvelopa e deformata, probleme dvs nu vor disparea.

Orice lipsa a vre-unui punct din algoritmul descris de mine mai sus, va duce la o echilibrare defectuoasa a rotilor, ce se va solda cu interminabilele virbatii/trepidatii la viteze de pesta 110kmh (in functie de j-ul jentii). Cu cat j-ul jentii e mai mare, cu atat viteza de la care se vor simti aceste trepidatii va fi mai mare.

Argumentul: "Mi-am luat anvelope noi si le-am echilibrat" nu-i valabil din urmatoarele puncte de vedere:
1. de regula, anvelopele noi nu se echilibreaza decat dupa ce au fost rulate cel putin 500km;
2. anvelopele au stat prin depozite, o bucata buna de timp, sau pur si simplu au defecte de fabricatie, astfel ca pot fi gata deformate, chiar daca-s "de firma"!

Nota: am pornit de la premisa ca masina de echilibrat functioneaza corect/normal, iar lucratorul care o deserveste stie asta. Se poate intampla ca lucratorul sa fie ferm constient ca masina de echilibrat e praf, dar ... din dorinta patronului de a face bani ... s-o foloseasca cu rezultate negative pentru client.

Sindrom_CHR
03-05-2010, 11:03 PM
Cum, am aflat, dar UNDE e problema.????

PaunFD
03-05-2010, 11:25 PM
Cea mai simpla metoda si la indemana este urmatoarea:
1. Se suspenda masina de o roata (stanga sau dreapta, nu are importanta), pe cric si se asigura (sa nu cada de pe cric, sau daca e sa cada ... sa nu cada cu roata suspendata pe asfalt/pamint) cu o capra, un bustean ceva;
2. Se porneste motorul, se baga treptat din a 1-a pana intr-a 5, ca si cum masina ar fi pe asfalt cu toate rotile;
3. Se lasa motorul la ralanti (daca sta) in treapta a 5-a;
4. Se observa eventualele trepidatii usoare in volan, precum si in masina;
5. Se observa mersul rotii suspendate;
6. Se accelereaza treptat pana la viteza de la care incep sa apara "trepidatiile", respectiv 110 kmh - 130kmh, daca esp permite (de regula, esp nu permite mai mult de 50kmh, iar daca permite atunci esp are o problema);
7. Se reia opertiunea si pentru cealalta roata.

Nota: este posibil sa va aparara eroare ABS sau eroare ESP pe timpul operatiunii. Nu va impacientati. Eroarea va disparea de la sine, odata ce veti porni din nou motorul si veti misca masina din loc pana pe la 30kmh cu toate 4 rotile pe asfalt/pamint.
Nota: cei cu esp, trebuie sa dezactiveze esp-ul si sa fie atenti sa nu depaseasca viteza la care acesta se cupleaza din nou, in mod automat. Cei care nu au posibilitatea sa dezactiveze ESP-ul ... ghinion!
Nota: Vibratiile/trepidatiile mai pot aparea si daca prezoanele nu sunt stranse corespunzator, insa acestea (vibratiile) apar la viteze mai mici si sunt insotite de zgomote specifice, precum si miscari la fel de specifice, ce se simt si in volan.

PaunFD
03-05-2010, 11:30 PM
@Sindrom: cred ca acum te-ai lamurit unde era problema.

Sindrom_CHR
03-05-2010, 11:46 PM
Cei care nu au posibilitatea sa dezactiveze ESP-ul ... ghinion!
.


Deci, ghinion.

PaunFD
03-05-2010, 11:47 PM
Mai e varianta sa verifici rotile tale pe o masina care ... fie nu are esp, fie are posibilitatea sa-l dezactiveze.

Propun moderatorilor, sa faca acest topic "sticky" pentru ca ... sunt convins ca vor mai fi colegi care vor cauta aceste informatii, sau se vor mai lovi de problema "trepidatiilor/vibratiilor" la viteze de peste s-pe kmh si ma gandesc eu ca aici pot gasi acele informatii.

LVU
03-05-2010, 11:59 PM
Si eu am vibratii in volan peste 110 km/h dar sunt 100% convins ca e din cauza celor 2 jante sudate de pe spate , nu?

saprosanu
04-05-2010, 12:01 AM
Nu, vibratiile in volan pe fata nu prea sunt date de spate, probabil echilibrare proasta sau jante ovalizate.

PaunFD
04-05-2010, 12:07 AM
Din nefericire ... sunt cazuri in care jantele/rotile de pe spate sunt atat de deformate, astfel incat vibratiile se pot transmite prin caroserie, pana in fata si simtite la volan. Oricat de praf ar fi rotile pe spate, vibratiile ajunse prin caroserie la volan, se simt cumva diferit, fata cele care vin direct de la rotile din fata. Sunt mai ... moi, cumva, dar se simt crunt de rau pe spate si pot da trepidatii in pedala de frana.

Cumva, ca un argument, atunci cand faci pana pe spate, se simte la volan, asa ca nu vad de ce rotile puternic deformate de pe spate sa nu se simta la volan?! De fapt, aproape sigur, rotile deformate/dezechilibrate, fie spate, fie fata, fie ambele, dau si vibratii in pedala de frana, evident, la franare.

Totusi, eu presupun ca cel care s-a ocupat si a sudat jantele alea, a avut grija ca acestea sa ramana totusi ... rotunde. Mai ales ca ... de regula, cei care se ocupa de sudat jenti de aliaj, au si masini de verificat si indreptat jenti. Este posibil, ca din lene sau ... altceva, totusi, respectivul lucrator sa se fi limitat doar la sudat jentile ..., ca la noi, la romani. Acuma, daca jentile ar fi fost sudate si indreptate, adica facute, ca lumea, n-ar mai fi avut nimic de-a face cu trepidatulvibratul.
In cazul tau @LVU, nu exclud nici varianta jentilor sudate, cum nici varianta rotilor dezechilibrate/deformate pe fata.

bobovis
04-05-2010, 01:01 AM
Nu, vibratiile in volan pe fata nu prea sunt date de spate, probabil echilibrare proasta sau jante ovalizate.

Indiferent de situatie, incepand de la 100-120 km/h intra in calcul si echilibrarea rotilor spate. Oricat de bine ar fi echilibrata fata, daca spatele nu este ok, volanul va vibra la viteze superioare. Aceste viteze difera de la masina la masina, in functie de rigiditatea sasiului.

saprosanu
04-05-2010, 01:07 AM
Bobo la masina lui 406 si a mea:naughty:, rotile spate au articulatie independenta(nu punte), dar asta sti si tu prea bine:), ca sa ii vibreze volanul fara sa aiba si vibratii in caroserie rotile spate ar trebui sa fie aproape patrate.

205
04-05-2010, 10:12 AM
@Paun: este foarte adevarat si corect ce ai spus tu in "indrumarul" tau, dar din pacate nu am vazut niciodata un service sa lucreze asa. In primul rind scula de echilibrat nu e perfect "echilibrata" ca sa zic asa, ca altfel nu-mi explic de ce o roata deja echilibrata daca o duci la alt service da totdeauna valori destul de mari peste 0.
Alta chestie patita de n ori: de oricite ori am incercat sa echilibrez rotile (chiar si cu cauciucuri noi, "da firma", si netinute prin depozite, ca totdeauna ma uit la DOT), niciodata nu era perfect la viteze mari, si nu pe o singura masina am patit chestia asta, deci se exclude vreo defectiune a masinii.
Si nu in ultimul rind, factorul uman... de obicei lucratorii sunt niste tipi "super-destepti", la care daca le faci o observatie cu privire la felul cum echilibreaza rotile se fac foc si para, cum indraznesti tu, un neavizat, sa le critici munca.
La mine sincer subiectul acesta e coarda mea sensibila. Accept aproape orice defect la masina, dar sa-ti bata volanul sau sa-ti traga intr-o parte, ma exaspereaza de-a dreptul (si din pacate la toate masinile mele s-a manifestat problema aceasta).
Nu pot sa uit idiotii de la o reprezentanta, nu conteaza care, cind m-am plins ca volanul vibreaza de la 120 la ora in sus, mi-au raspuns foarte afectati ca ce vreau si eu la viteza aia, ca aia nu e viteza de mers cu masina! Pai daca masina poate 180, atunci la 180 nu trebuie sa vibreze volanul. Si nu vorbesc de mers pe drumurile nenorocite din RO.

PaunFD
04-05-2010, 09:57 PM
Depinde cat de bine lucreaza ambele scule de echilibrat, pentru ca poti sa dai de o masina de echilibrat foarte buna si de un lucrator care sa-si faca meseria bine, iar ca rezultat vei obtine o roata echilibrata perfect si cand vei ajunge la masina urmatoare de echilibrat, vei da fie de o masina de echilibrat defecta, fie de un lucrator care va tine cu tot dinadinsul sa-ti ia banii pe echilibrarea rotilor sau poate va lucra de mantuiala, fie de amandoua, astfel ca rezultatul va fi ca dupa ce le-ai echilibrat ... vei constata ca sunt totusi dezechilibrata.

Nu trebuie sa subestimezi nici mandria lucratorului si nici dorinta acestuia de a-si fideliza clientii si/sau de a-si etala cunostintele sale ca fiind superioare celui/celor de la care tocmai ai venit.

Practic, mi-a luat destul timp pana sa ajung sa inteleg fenomenul si muuuulte "echilibrari" de roti, pe absolut toate vulcanizarile din Constanta, Braila, Harsova, cateva din Bucuresti, ba chiar si din Lehliu si foarte multi bani cheltuiti pe "distractia" asta. A trebuit sa-mi fac prieteni printre vulcanizatori, ca sa pot afla informatii din "interior", lucru pe care sincer nu-l regret.

Ma gandeam ca-i foarte usor sa fii "facut" pe fata si masina de echilibrat sa-ti arate ca roata-i dezechilibrata, desi doar ai dat-o jos de pe aceasta si nici macar n-ai ajuns cu ea s-o montezi pe masina ... Darmite cand ajungi la alta vulcanizare, la o alta masina de echilibrat?!

Am avut muuulte discutii, interminabile discutii, referitoare la faptul ca "cum dom'ne, o frana cu scart dezechilibreaza rotile?!?" Da, le dezechilibreaza, depinde de cat de scart este scartul respectiv, dar de asemenea plecarile de pe loc cu scart au acelasi efect.

Indiferent de cat de articulate/indente ar fi suspensiile pe spate, in functie de presiunea in roti, de gradul de dezechilibrare al acestora si/sau de deformare al anvelopelor, in functie de viteza de rulare, vibratiile/trepidatiile se vor transmite si catre volan.
Trebuie insa stiut ca este, de regula o marja de viteza in care dezechilibrarea se simte acut, iar daca masina depaseste respectiva marja, trepidatiile/vibratiile se vor atenua. Adica, masina poate trepida de la 110kmh pana pe la 140kmh, insa peste 150-160kmh vibratiile se vor atenua. La acest aspect contribuie multi factori, pe care nu vreau sa-i detaliez deocamdata, ca sa nu fac pomelnicul foarte mare.

Basti77
04-05-2010, 11:09 PM
Prin cate ateliere am intrat nimeni nu face asa ceva, dar din greseala in greseala reusesc sa scoata 0-0 chiar daca iti pun 3 kg. de plumbi pe o roata :))

Daca mai ai si plumbi cu adeziv este teroare, daca exista 1 din 100 care echilibreaza cum trebuie astfel de jante.

PS. La mine cu siguranta nu sunt facute cum trebuie, l-am urmarit atent pe tip, chiar daca a scos 0-0 nici nu vreau sa ma gandesc cat plumb am pe interiorul lor si cat de bine este lipit :)) Dupa Paltinis o sa reiau operatia in alt loc.

sw tm
04-05-2010, 11:34 PM
Cu jantele noi dupa ce au fost echilibrate nu am sesizat probleme.

PaunFD
05-05-2010, 12:21 AM
Din observatiile mele, empirice, pot sa spun ca unele masini de echilibrat se descurca acceptabil spre bine cu jentile de otel/tabla, in vreme ce altele cu jentile de aliaj. Totusi jentile de aliaj, cu care o masina de echilibrat se "descurca" mai bine, se incadreaza in jurul unei anumite combinatii de R si J.
De asemenea, depinde foarte mult, seriozitatea, profesionalismul si ... cheful cu care lucratorul executa operatiunea.

Odata, am fost la o vulcanizare, unde am fost trimis la "interventia" cuiva, cumva cu pile si relatii. De nu s-a chinuit omul acela, de i-au sarit capacele, la modul la care echilibra roata pe masina de echilibrat, apoi o monta pe masina, o verificam prin invartire pana la 180-190kmh, nu era bine ... iar o echilibra, iar o verificam, pana cand, intr-un final apoteotic, dupa 3-4 echilibrari/verificari, roata n-a mai dat trepidatii, cu masina suspendata fiind, la viteze intre 110kmh - 190kmh. Deci, cumva ... daca exista bunavointa, se poate, chiar daca in unele cazuri e cu munca ceva mai multa.

Vreau sa spun ca ... odata ce ati identificat o vulcanizare dotata cu o masina de echilibrat buna si deservita de un lucrator care, impreuna v-au echilibrat rotile la modul la care masina n-a mai trepidat, atunci, ar fi sa-i deveniti client fidel acelei vulcanizari, pentru ca altfel, veti face "experiente" pe banii dvs, iar echilibrarea in sine, costa intre 10-25lei/ron pentru o roata.

sw tm
05-05-2010, 12:29 AM
Din pacate am constatat ca nu conteaza numai masina ci si omul care face echilibrarea...

bobovis
05-05-2010, 12:30 AM
Bobo la masina lui 406 si a mea:naughty:, rotile spate au articulatie independenta(nu punte), dar asta sti si tu prea bine:), ca sa ii vibreze volanul fara sa aiba si vibratii in caroserie rotile spate ar trebui sa fie aproape patrate.

Curios e ca tocmai la 406 am patit faza cu echilibratul spatelui.

Nu stiam de ce vibreaza volanul intre 110 si 140km/h...Noroc ca am dat de un mos la un service de roti, care mi-a explicat fenomenul. De atunci numai acolo merg....nu stiu ce voi face cand va iesi la pensie...:unsure:

saprosanu
05-05-2010, 12:37 AM
Unde?, vreau si eu!

bobovis
05-05-2010, 12:55 AM
In Targoviste:D

La balena am cumparat doua caucioace, le-am pus frumusel pe fata, le-am echilibrat la un service in Ploiesti si am plecat spre casa, dupa intalnire. In oras mai mult de 70 n-am mers, dar pe drum intins, surpriza: trepidatii la greu, inepand de la 100 in sus...:mad: Cand am ajuns in Targoviste, fierbeam de draci...Am pus mana pe cric, le-am mutat pe cele de pe fata pe spate(era sambata si nu mai era nimic deschis) si-am plecat in proba. Pana la 120 totul perfect, de la 120 pana pe la 140 trepidatii in volan, peste 140...liniste. Deci..........:)

PaunFD
19-05-2010, 11:01 PM
Vreau sa mai adaug un punct, care are legatura cu o serie de "sunete suspecte" la directie:

Destul de multi colegi de-ai nostrii s-au confruntat destul de frecvent cu probleme la directie. Multe dintre acestea s-au rezolvat prin inlocuirea de bucsi, pivoti, bielete antiruliu, capete de bara, rulmenti, discuri de frana (care nu intotdeauna ar fi fost cazul sa fie inlocuite), telescoape etc.

O serie de sunete suspecte, pot fi cauzate si de uzura inegala a partii de rulare a anvelopei. "Partea de rulare" este partea cu ... crampoanele, partea care calca efectiv pe astfalt/pamint.
Uzura inegala, neuniforma, pe "buza" partii de rulare poate aparea in diferite conditii, de la episoade de franare violenta (cu scartait de roti), la demaraje violente (tot cu scart de roti), la ... burn-out samd. Uzura aceasta neuniforma a anvelopei, nu este neaparat vizibila decat la o observare atenta a anvelopei, uneori nici atunci, daca aceasta nu este observata in miscarea ei naturala, adica invartire fara sarcina. Practic, roata nu mai este "rotunda" pe toata latimea ei, avand efectiv "colturi" pe margine (exterior si/sau interior).
O masina cu suspensii rigide, cum e 206-le echipat standard, va simti aceasta uzura inegala ca pe o bataie. De asemenea, daca balonul rotii este mic, iar presiunea in pneuri este egala sau mai mare cu cea recomandata de producator, va da exact aceleasi simptome. Trebuie stiut ca ... cu cat presiunea in pneuri este mai mare, cu atat imperfectiunile anvelopei se vor simti mai bine, ca si denivelarile drumului.

Eu personal, merg cu 2.2 - 2.3 pe fata (la ambele masini) si 2.3-2.4 pe spate. Iarna merg cu 2.1 la toate.

sw tm
20-05-2010, 09:42 AM
Eu si iarna merg cu 2.3 pentru ca gumele de iarna oricum au talonul mai putin rigid.

shogom90
20-05-2010, 04:50 PM
faza cu vibratiile se intampla si la mine...de la 120 km/h in sus(nu i-am dat mai mult ca sa vad daca se opresc la 140 km/h).de asemenea, cand trec peste gropi(mai ales la viteza mica cand cursa suspensiei e completa) se aude un cloncanit suspect fata dreapta.am fost la service si am schimbat bieletele antiruliu si pentru stanga si pentru dreapta.cloncanitul continua sa se auda...o sa vad daca mai tremura in weekend.
aveti idee de unde ar putea sa vina cloncanitul?Ala de la service zicea ca poate fi si de la directie.

PaunFD
20-05-2010, 06:06 PM
Cloncanitul ala, se prea poate sa fie de pe la telescop, insa n-am cum sa fiu sigur, poate si pentru faptul ca nu stiu ce masina ai, cum de asemenea, si motorizarea ar fi importanta, putin asa, in problema.

Eu cred ca 2.3 ... iarna e totusi cam mult si cred ca ar da rezultate mai bune daca ai merge cu 2.1, atat dpdv comfortul deplasarii cat si dpdv aderenta, chiar si cu gumele de iarna.

sw tm
20-05-2010, 07:48 PM
Cum merg in proportie de 90% pe asfalt o presiune prea mica nu bas recomandata.

shogom90
21-05-2010, 12:30 PM
Cloncanitul ala, se prea poate sa fie de pe la telescop, insa n-am cum sa fiu sigur, poate si pentru faptul ca nu stiu ce masina ai, cum de asemenea, si motorizarea ar fi importanta, putin asa, in problema.

Eu cred ca 2.3 ... iarna e totusi cam mult si cred ca ar da rezultate mai bune daca ai merge cu 2.1, atat dpdv comfortul deplasarii cat si dpdv aderenta, chiar si cu gumele de iarna.


Peurgeot207, 1.4E, 90 cp, 38000 km.Cam astea ar fi datele.

PaunFD
21-05-2010, 02:58 PM
Telescoapele si oalele in care-s prinse acestea, ce zic? Sunt ok?

LVU
23-05-2010, 09:51 PM
Se pare ca problema trepidatiilor in volan erau de la rulmenti . Odata cu schimbarea lor au disparut vibratiile !
Ma bucur enorm pentru ca ma gandeam ca trebuie sa-mi cumpar jante..

PaunFD
23-05-2010, 10:10 PM
Da' acuma, rulmentii aia, nu faceau si ei un zgomot ceva, ca si cum razneau ceva? Asta pe langa trepidatii. Iar rotile, daca miscai de ele pe verticala... aveau un joc insotit de un clantanit specific?

LVU
23-05-2010, 10:14 PM
Faceau zgomot , dar eu m-am obisnuit cu zgomotul probabil . Noroc cu tata ca a mers si el cu masina si si-a dat seama ca uruie aia si a zis sa-i schimb.De roti n-am miscat
Doar imi trepida volanul la viteza , cu cat era mai mare viteza cu atat facea mai rau :( .

PaunFD
23-05-2010, 10:24 PM
Pai treaba cu uruitul trebuie verificata, la fel ca si miscatul de roti. Nu de alta, da' altfel, treaba cu echilibratul de roti si cu toate celelalte "zgomote si/sau sunete suspecte, despre care am vorbit eu ... nu se aplica. Adica ele se aplica in cazul in care masina este ok dpdv tehnic la suspensie, directie, rulmenti si frane. Altfel, este posibil ca masina sa aibe diferite defectiuni, care pot cauza trepidatii, vibratii etc.

Sunt insa cazuri in care oamenii merg la mecanici, schimba bielete, bucsi, pivoti, capete de bara, telescoape, rulmenti etc. si tot nu scapa de aceste vibratii. Eu m-am referit pe topicul acesta, in special la astfel de cazuri.
In momentul in care mergi cu masina la un mecanic bunicel, el, teoretic, ar trebui sa fie in masura sa detecteze daca si unde este buba, printr-o serie relativ scurta de miscari. Am sa incerc sa fac un tutorial si pe tema asta, pe care sa-l introduc in acest topic. Mergand pe ideea ca mecanicul a verificat tot ce putea el verifica, e de buna credinta, iar masina tot are pitici pe creier si vibratii in volan, atunci trebuies verificate si anvelopele, conform celor descrise de mine mai sus.

shogom90
25-05-2010, 11:23 AM
Asaaaa.....Am fost din nou la service(data trecuta am schimbat bieletele antiruliu) pentru cloncanitul din dreapta fata. Se pare ca ar fi vorba de caseta de directie. Mi-au spus si data trecuta ca ar putea fi caseta de directie dar au vrut sa elimine bieletele antiruliu.
Solutia intermediara(caseta costa aprox 3000 lei) este schimbarea bieletelor directie. Fiind noi, vor prelua din jocul din caseta de directie(adicalea nefiind pe masina atunci cand caseta era in ordine, ele nu stiu cum e fara joc).
Bielete: 140x2=280 lei
Manopera:80 lei
Geometrie:habar nu am, probabil vreo 150 lei.

Total 510 lei.

n_costique
25-05-2010, 12:58 PM
Multumesc Paune pentru revelarea realitatii .
Problema e ca nu stii la care sa te duci , care are o masina buna si bunavointa de a face treaba ca lumea. Am luat jante noi, cauciucuri noi si rezultatul a fost ...80 de grame de plumb de roata...Cauciucuri noi "de firma " varza -Dunlop Sport 01, ca n-oi mai lua cat oi mai trai- jante de aluminiu Targa si rezultatul dupa 3000 ron bagati in trenul de rulare (primavara trecuta) e ca nu mai vibreaza de la 110 ci de la 130...nici nu mai am curaj sa merg la vreunii ca nu am baza . Doar bani aruncati...mai bine mai beau o bere si merg sub 130 , ca si asa ne pasc radarele...daca stie cineva un loc in care sa te bazezi in Galati, nu tineti doar pentru voi !

PaunFD
25-05-2010, 01:53 PM
Pana sa gasesc o vulcanizare cu o masina de echilibrat decenta, imi echilibram rotile la ... Braila! Veneam de la Constanta la Braila, la socrii, insa printre altele, inevitabil, treceam pe la respectiva vulcanizare pentru o echilibrare decenta a rotilor (toate 4). Respectiva vulcanizare se afla in zona bariera, dupa ce se termina b-dul Calarasi si treci de sensul acela giratoriu si magazinul Kaufland (parca), e in dreptul unui peco lukoil.

Kenzo
18-08-2010, 10:43 PM
De ceva timp am remarcat ca imi tremura volanul, in special dupa 100 - 110 km/h; care ar putea fi cauzele tinand cont ca masina are 3 ani si anul acesta am schimbat bratele, bieletele antirului, jentile din aliaj cu anvelope noi ? Mentionez ca rotile sunt echilibrate corect, cu plumbi lipiti.

PaunFD
18-08-2010, 11:43 PM
Apoi, ce te face pe tine sa crezi ca daca rotile au plumbi sunt si echilibrate?!?! Daca anvelopele sunt noi, esti convins ca sunt rotunde?! Anvelopele le-ai echilibrat, imediat ce le-ai pus, sau ai rulat macar 500 - 1000km sa se aseze inainte de a le echilibra?! Esti convins ca jentile de aliaj nu sunt ... indoite?!

Kenzo
19-08-2010, 01:35 AM
Uite cum s-a intamplat, am luat un set de jenti bune,neindoite Peugeot Ariane pe care le-am curatat de plumbi si le-am spalat. Apoi am cumparat anvelope noi Goodyear Eagle f1 (Made in Germany) fabricate in 2010 si am fost la Killtec in Galati unde s-au montat pe jante, s-au echilibrat rotile si totul era ok. Deci trebuia sa ma mai duc la un echilibrat dupa 500-1000km, lucru pe care nu-l stiam... am facut 8000 km de atunci si abia acum au inceput sa se simta mai tare vibratiile. O sa echilibrez inca odata rotile si sper sa fie ok, multumesc.

PaunFD
19-08-2010, 09:12 AM
Sa nu ramai surprins neplacut de rezultatul noii echilibrari. Ca sa intelegi mai bine fenomenul, citeste ce scrie pe topicul acesta si cred ca in mare ai sa te lamuresti cum sta treaba. Faptul ca gumele sunt "Made in Germany" ... nu mai sunt demult simbolul irefutabil al calitatii, iar daca tu continui sa crezi asta ... naspa!
Spun asta pentru ca si eu pot sa-ti spun ca anvelopele mele au fost fabricate, in 2011, daca vrei, ba chiar ii pun si eticheta care sa demonstreze treaba asta. Ai cum sa ma contrazici???? Iti spun ca nu, mai ales ca ... scrie!!! Ba chiar iti arat si o factura cum ca au fost cumparate in 2011, ce daca noi suntem inca in 2010.
Sa n-o lungesc prea mult, dar, daca vreau sa te prostesc ... te fac in foi de vita si te mai pun si sa bagi bani aiurea-n masina, ca deh ... io ti-am data cele mai tari gume posibile, "nemtesti dom'ne", care n-are cum sa nu fie bune, asa ca ia pune tu mana si verificati junghiu' tau de masina, care nu-i nemteasca ... ca daca-ti luai o nemnteasca nu mai aveai probleme cu gumele (si aici cam ar avea dreptate, pentru ca n-ai mai fi avut tu bani de gume, pt ca i-ai fi bagat in motor ... ).

Ce sunt curios, totusi: cum ai ajuns tu la concluzia ca jentile acuma sunt bune/neindoite???? Cum??? Ca daca ai luat doua gropi cu peste 60kmh ... iar in galati sunt ceva gropi, din cate stiu eu, sau o bordura, sau o linie de tramvai mai acatarii ... Vezi ca prin simpla vizualizare, n-ai cum sa-ti dai seama de indoiturile din janta.

Foarte bine ai facut Bogdane (@bobovis)! Asta iarasi imi aduce aminte de moderatori si ... utilizatori, asa-i Bogdane?!

FUX
19-08-2010, 11:40 AM
@kenzo, daca ai facut 8.000 km de atunci ai raspunsul. Echilibrarile nu tin o vesnicie si e recomandat sa se faca la 5.000 km, mai ales ca nu avem nu stiu ce drumuri.

Probleme cu echilibratul am avut si eu acum multi ani pana am gasit locurile in care se face echilibrare buna. De atunci nicio problema legata de acest aspect la nicio viteza. Am 2 locatii pe care le recomand, Bucuresti - Autosoft Dudesti (la celelalte n-am fost) iar pentru Pitesti - Calypso.
Presiune tin 2.5 ca asa e trecut pe usa.

Taz
19-08-2010, 12:16 PM
Daca se face echilibrare, nu inseamna ca se rezolva si problema, multi habar n-au pe ce planeta traiesc, au aparate pentru echilibrat,doar asa de hobby...:dry:

alex_oke
27-08-2010, 11:05 AM
Am si eu o mica problema de care nu prea pot sa-i dau de capat.
Mi-e nu-mi trepideaza volanul la viteze mari....deloc, in schimb la viteze mici, daca drumul este carpit sau cu piatra cubica simt in volan cea mai mica denivelare.
Volanul nu are joc si ia foarte repede forma drumului.
Sper ca ati inteles ideea.
Ce poate fi?

Kenzo
27-08-2010, 11:28 AM
Am fost si am verificat rotile, si culmea erau pe 0... problema era de la geometrie unde s-au gasit niste diferente, spun mecanicii ca de la drumurile proaste. Asa si este, in Galati avem niste drumuri extrem de proaste, probabil cele mai proaste din tara.

FUX
27-08-2010, 11:41 AM
Am si eu o mica problema de care nu prea pot sa-i dau de capat.
Mi-e nu-mi trepideaza volanul la viteze mari....deloc, in schimb la viteze mici, daca drumul este carpit sau cu piatra cubica simt in volan cea mai mica denivelare.
Volanul nu are joc si ia foarte repede forma drumului.
Sper ca ati inteles ideea.
Ce poate fi?

Ce poate fi? Normalitate la ce drumuri avem. :)
Ce incaltari ai (dimensiuni) si ce presiune?

alex_oke
27-08-2010, 01:24 PM
205/55/r16 matador
2.2 presiune

sechtor
06-07-2011, 10:51 PM
Salut,

Apreciez initiativa lui Paun,chiar daca poate nu o sa mai intre pe aici,si o sa il sustin cu cateva imagini care sa va explice mai bine ce e de facut pentru a scapa de problemele de echilibrat pe cei care mai citesc topicul asta.
Postez in urma rezolvarii unei probleme pe care am rezolvat o din a 2-a incercare de echilibrat, adica cu 40 ron si 15eur(mai jos va spun si de ce euro) .
Problema mea era cazul cel mai defavorabil prezentat aici,si care este intalnit la roti in problema de vibratii volan.

Sfaturi generale :
1) Nu mergeti pe premisa ca majoritatea aparatelor de la vulcanizari sunt decalibrate, sansele sunt foarte mari ca problema sa se afle la masina voastra.
2) Puteti sa descoperiti foarte usor daca aparatul e decalibrat, daca la remontarea rotii pe axul masinii de calibrat imediat dupa calibrare, valoarea nu mai este 0 respectiv 0 (in exterior)
3) Ajutati operatorul ca sa gasiti impreuna problema si solutia, nu va asteptati sa gasiti un superexpert,unde voi doar sa mergeti sa platiti. In ROMANIA,nu se angajeaza personal calificat sau cu studii superioare,care sa supravegheze in timp real lucrarile de service
4) Incercati sa ii intrati pe sub piele, inainte de lucrare, ca sa puteti colabora, altfel, lucrarea se va solda cu un esec si cum spunea cineva mai demult in thread "Tu esti prost, operatorul e meseriasul".Daca nu devine comunicativ in primele 5min de vorba, nu incepeti lucrarea,ci cautati alt service.

64523

De specificat ca desenele sunt pur reprezentative pentru a defini fenomenul, descompunerea fortelor nu este de o acuratete exemplara, rolul fiind de informare.De asemenea fortele sunt normate la suprafata,si nu au fost reprezentate decat pe o singura parte a rotii (ansamblu janta + cauciuc),din acelasi motiv: pentru o explicare mai facila.

CAZURILE A,B,C se refera la echilibrarea dinamica doar folosind masele rotii
CAZUL D se refera la echilibrarea dinamica si simularea rularii.

Cazul A) Ideal : Fig 1)
64518-
Forta centrifuga(o componenta a acesteia pe 0Y) se opune Fortei G.(pt simplificare Greutate compusa cu Fcentripeta)
-Directiile lor trebuie sa coincida cu axul vertical al rotii
-Centrul de greutate al rotii de deasupra axului,si centrul de greutate al rotii de sub ax,trebuie sa se afle pe aceasta axa verticala.
- Forta centrif depinde si ea de Raza rotii: = m x omega patrat x Raza

Echilibrul se intalneste cand cele doua forte sunt egale, "rezonanta" fiind opusul echilibrului.

Cazul B) cel mai frecvent. Lovirea jantei, duce la deformare Fig2)
64519
Pe masura sa viteza autoturismului creste, Fcentrifuga - Greutate = valoare pozitiva - forta va fi indreptata catre exteriorul rotii
De aceea la viteze foarte mari, Fcentrifuga >>>G , vibratiile nu se mai simt, pentru ca Fcentrifuga-G=~Fcentrifuga

-Centrele de greutate ale jantei se deplaseaza cu exact unghiul de deformare al jantei.
-Directiile fortelor Fcentrif si G nu se mai afla pe axa verticala a rotii
- Deplasarea centrului de greutate,cu un unghi de 5grade-ex Fig2, creeaza un brat al fortei compus(marcat cu linie verde punctata ).
Pana la viteze ale masinii, la care Fcentrif < G, inseamna ca din scaderea lor, va ramane o valoare a greutatii care are un brat al fortei diferit de 0.
Acest brat al fortei,desi de valoare mica pe exteriorul jantei, acesta se compune cu Raza jantei. CU CAT JANTA E MAI MARE LA R , ORICE DEFORMARE MINORA VA FI MAI MULT RESIMTITA LA AXUL ROTII,DECI SI IN VOLAN
(dar si masinile de echilibrat le vor detecta mai usor).

- Prin descompunerea greutatii ramase prin scaderea Fcentrif-G, vor rezulta G1 si G2 la axul rotii
(G1 se anuleaza prin descompunere in o forta care apasa normal pe ax, si o forta care "trage roata" spre exteriorul masinii care fiind aplicata in ax, dispare si ea anuland o parte din G3)
Mai pe scurt:Apare un brat lateral al fortei ,apare Momentul forței marime fizica vectorială ce exprimă cantitativ efectul de rotație -in cazul nostru laterala, al unei forțe asupra unui corp

- G3 in partea de deasupra axului,si omoloaga acesteia sub axul rotii , trag roata stanga dreapta, la viteze la care Fcentrifuga <G

Cazul C) Fig. 3 64520

Exista o zona de densitate mai mica a cauciucului,(cazul e similar la o aglomerare de material - densitate mare a cauciucui, care decaleaza centrul de greutate al rotii. )
- Prin analogie , apare tot un brat al fortei pentru ca directiile fortelor nu mai se afla pe axul vertical al rotii, compunerea lui B1+B2 = bratul marcat cu linie verde punctata.
- Pentru echilibrare, se foloseste plumb de echilibrare, opus fata de ax al golului de aer .Pentru a afla omologul vezi Fig 4
-Daca zona este un gol de aer, acesta modifica dinamic calea de rulare,nu este o deformare constanta,nici o distributie neuniforma constanta de masa,si nu poate fi combatut in nici un fel. Mai ales ca este periculos pentru siguranta in trafic,de preferat sa inlocuiti anvelopa.

Cazul D) Fig. 464521

Se intampla deseori, mai ales la cauciucurile din depozitele second hand, ca sa apara/existe deformari la calea de rulare a anvelopelor.
Chiar daca prin combinarea janta+ anvelopa, surplusul de material din cauciuc se va echilbra cu o deformare a jantei, si la echilibrarea clasica a maselor, rezultatul este aproape 0 si 0(interior exterior) , volanul continua sa vibreze.

- Cand anvelopa apasa cu partea deformata a caii de rulare, apare inca o forta Fcontact, care apasa pe o directie diferita de axul rotii pentru ca anvelopa e deformata.
Asfel,sistemul Janta+anvelopa devine dezechilibrat in rulaj. ACEST TIP DE DEZECHILIBRU NU ESTE DETECTAT DE APARATELE DE ECHILIBRAT ALE MASELOR

-Cauciucul are partea de rulare deformata, daca privit perpendicular de sus sau de jos(limitele caii de rulare se vad ca doua linii in fata axului respectiv in spatele axului) in timp ce este invartit,limitele caii de rulare sunt liniare,nu sunt curbate ,si se mentin paralele.

- Daca marginile se misca –in limite acceptabile (1-5mm) departeaza si se apropie= Raza variabila, NU ESTE NICI O PROBLEMA !
MITUL CA DACA CAUCIUCUL NU ARE PERFECT ACEEASI RAZA pe toata circumferinta, SARE MASINA, ESTE O PROSTIE , FALS FALS.(asta daca ecartul este in afara oricaror limite de ex : 30-50 mm) Amortizoarele si trenul de rulare sunt construite ca sa preia aceste abateri.

- Daca marginile isi pierd paralelismul ,sau se misca stanga dreapta(fara ca janta sa « bata »), sau se schimba din drepte in curbe,atunci calea de rulare e deformata si pot fi echilibrate doar prin forced road balancer.

Aparatul de echilibrat de care aveti nevoie este unul cu rola, nu cel care invarte roata prin rotirea axului rotii,ci prin rotirea unui tambur sau banda, ce "calca' pe roata.
Prin acel tambur,Fcontact, poate fi detectata,si luata in calcul pentru a echilibra roata corect.
In engleza, termenul este FORCED ROAD BALLANCER.
64522Stiu ca exista o firma renumita producatoare de astfel de aparate- "Hunter" care au ajuns si in Ro, dar din pacate,nu cunosc in momentul asta o vulcanizare la care sa va indrum.(eu am echilibrat in Ungaria)


ATENTIE!!: Dupa echilibrarea unei roti ,pe un aparat forced road ballancer, la un aparat clasic al maselor, roata va arata dezechilibrata,pentru ca Fcontact este anulata cu plumbi suplimentari.
Aparatele clasice, nedetectand Fcontact, vad plumbii de echilibru ca pe o masa suplimentara de dezechilibru.

Success . Daca vi se pare interesant tipul de tutorial, revin si cu explicatii despre inelele de centrare,si daramarea altor cateva mituri stupide

ah1n1
10-07-2011, 07:18 PM
Va salut si eu pe acest thread foarte util!de ceva vreme mi-am schimbat jantele(de pa 14 am trecut pe 15) si intampin o oarecare problema:in curbe simt ca si cum si spatele masinii ar vira.Ca si cum ar pleca in lateralul masinii.Aveti idee ce ar putea fi,si de ce nu s-a manifestat si cu vechile jante?Multumesc anticipat.

adrian ghiurau
11-07-2011, 09:16 PM
Ai pastrat ET-ul recomandat?ET mai mare apropie janta de telescop si de aici probleme la instabilitate.

ah1n1
13-09-2011, 10:12 PM
Ai pastrat ET-ul recomandat?ET mai mare apropie janta de telescop si de aici probleme la instabilitate.
Va salut domnu` Adrian,cu ocazia schimbarii tobei am reusit sa ma uit si pe specificatiile jantelor.Scrie asa:7Jx15H2.De aici e problema?Multumesc anticipat!

adrian ghiurau
14-09-2011, 12:17 AM
Nu cunosc ET la 206 dar din ce mi-ai scris,nu este nici o marime ET-ul.Tre sa scrie clat ET sau E.

nick_style
14-09-2011, 01:18 PM
Gasesti tpate informatiile necesare in sectiune jante 206.
Din ce stiu eu parca 22 este ET-ul la 206.